Kritik am Besuch von „Dansk Folkeparti“ in Flensburg – Rasmus Andresen, Leon Bossen

Die beiden Flensburger Grünen-Politiker, der Europaabgeordnete Rasmus Andresen
und der Fraktionsvorsitzende der Grünen im Flensburger Rat Leon Bossen, kritisieren
den bevorstehenden Besuch der Folketing-Fraktion der „Dänischen Volkspartei“
(Dansk Folkeparti) in Flensburg, der für den Zeitraum vom 28. bis 30. August 2023
geplant ist.

Leon Bossen, der wie Rasmus Andresen Teil der dänischen Minderheit ist,
kritisiert wie folgt:

„In Flensburg wird deutlich, wie erfolgreich das harmonische Zusammenleben verschiedener Kulturen und Identitäten gestaltet werden kann. Unsere Stadt zeichnet sich durch Vielfalt aus und betont den Gemeinschaftssinn, anstatt Zwietracht zu säen und Menschen zu spalten. Daher ist es mehr als bedauerlich, dass eine Partei mit fremdenfeindlicher Haltung unsere Stadt als Tagungsort ausgesucht hat. Es besteht von uns aus keinerlei Bereitschaft, die Dänische Volkspartei hier willkommen zu heißen. Flensburg bleibt bunt.
Die Tatsache, dass einige Akteur*innen aus dem Grenzland dem Besuch so unbedacht
gegenüberstehen und einige sogar den Dialog suchen werden, können wir überhaupt nicht nachvollziehen. Diese Partei ist nicht gewöhnlich.”

Der Flensburger Europaabgeordnete Rasmus Andresen erinnert an die Verortung der
Dansk Folkeparti und weist auf die politische Bedeutung der Partei hin:

„Der Besuch von Dansk Folkeparti in Flensburg ist eine Provokation. Unsere Region hat
wirklich nichts mit dieser nationalistischen und Hass erfüllten Partei gemeinsam. Im
Europäischen Parlament sitzt Dansk Folkeparti in einer Fraktion mit der AfD, den Le Pen
Leuten aus Frankreich und der faschistischen Lega aus Italien. Auch wenn sich die Parteien im Detail unterscheiden mögen, Dansk Folkeparti gehört zur rechtsextremen Europäischen Parteienfamilie, die die EU abschaffen und unsere Gesellschaft weiter spalten will. Davor dürfen Minderheit und Mehrheit im Grenzland nicht die Augen verschließen.
Dansk Folkeparti hat maßgeblich den dänischen Abschottungskurs inkl. der Einführung von Grenzkontrollen an unserer Grenze durchgesetzt. Durch ihre Arbeit sind fast alle politischen Parteien nach rechts gerückt. Es ist absolut angebracht gegen diese Politik aufzustehen und deutlich zu machen, dass für Hass und Hetze bei uns kein Platz ist.“

—–

De to flensborgske grønne politikere, Rasmus Andresen MEP og Leon Bossen, leder
af De Grønne i Flensborg byråd, kritiserer det kommende besøg af Dansk Folkepartis
folketingsgruppe i Flensborg, som er planlagt til den 28.-30. august 2023. Leon
Bossen, der ligesom Rasmus Andresen er en del af det danske mindretal, kritiserer
det således:

„I Flensborg er det tydeligt, hvordan det lykkes at skabe en harmonisk sameksistens mellem
forskellige kulturer og identiteter. Vores by er præget af mangfoldighed og lægger vægt på fællesskabsfølelsen i stedet for at så splid og splitte mennesker. Det er derfor mere end beklageligt, at et parti med fremmedfjendske holdninger har valgt vores by som mødestedfor deres konference. Vi er ikke parate til at byde Dansk Folkeparti velkommen her.
Flensborg fortsætter med at stå for mangfoldighed. At nogle aktører fra grænselandet er så uforstående over for besøget, og at nogle endda vil søge dialog, er noget, vi overhovedet ikke kan forstå. Dette parti er ikke almindeligt.“

Flensborgs europaparlamentariker Rasmus Andresen minder om Dansk Folkepartis
placering og påpeger partiets politiske betydning:

„Dansk Folkepartis besøg i Flensborg er en provokation. Vores region har virkelig intet til
fælles med dette nationalistiske og hadefulde parti. I Europa-Parlamentet sidder Dansk
Folkeparti i en gruppe med AfD, Le Pen-folkene fra Frankrig og det fascistiske Lega fra
Italien. Selvom partierne kan være forskellige i detaljer, tilhører Dansk Folkeparti den
højreekstreme europæiske partifamilie, der ønsker at afskaffe EU og splitte vores samfund yderligere. Det må mindretal og flertal i grænselandet ikke lukke øjnene for.
Dansk Folkeparti har været med til at presse den danske isolationskurs igennem, herunder indførelsen af grænsekontrol ved vores grænse. Gennem deres arbejde er næsten all politiske partier rykket til højre. Det er helt på sin plads at stå op imod denne politik og gøre det klart, at der ikke er plads til had og hetz i vores land.